Verhindering
In geval van verhindering dient u minstens 24 uur van tevoren af te zeggen om de kosten voor de besproken tijd te voorkomen. Indien u niet tijdig annuleert wordt dit consult in rekening gebracht (50 euro). Uw verzekeraar zal dit niet vergoeden, dit betekent dus dat u het volledige bedrag zelf zal moeten betalen.
Dossier
Er wordt een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) aangemaakt in het software programma Intramed, met uw persoonlijke gegevens, het behandelplan en werkaantekeningen over de voortgang van de behandeling. Dit dossier moet ik na afsluiting van de behandeling 20 jaar bewaren. U heeft recht om het dossier in te zien, na afspraak met uw behandelaar. Niemand anders dan uw psycholoog heeft toegang tot de vertrouwelijke informatie.
Privacy en aanlevering van informatie aan NZA
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vraagt zorgverleners welke zorgvragen ze krijgen en welke behandelingen ze geven. Dat gebeurt via de zogeheten zorgvraagtypering met de Honos-vragenlijst. De NZa vraagt psychologen om gegevens aan te leveren, geen persoonlijke gegevens zoals naam, adres en BSN-nummer, maar globale informatie over de zorgvraag en de behandeling. Deze informatie kan en mag niet persoonlijk aan een cliënt gekoppeld worden.
In het document ‘Informatiestromen in het zorgprestatiemodel en privacy’ is precies te lezen welke informatie de NZa opvraagt, zie https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_706881_22/. U hebt als cliënt het recht om aan te geven dat u dit toch niet wilt, dus dat ik de gegevens niet deel met de zorgverzekeraar of de NZa. Geef het bij de aanmelding aan als u dit wenst, want dit vraagt om een extra handtekening en registratie met een zogeheten privacyverklaring.
Beroepsgeheim
Voor psychologen geldt een beroepsgeheim. Dit houdt in dat informatieverstrekking aan derden (huisarts, bedrijfsarts, verzekeringsarts) alleen mag met uw schriftelijke toestemming.
Samenwerking
Ik werk samen met veel verwijzers, met collega psychologen en psychotherapeuten. Ik hecht belang aan deze samenwerking, ook met de vele huisartsenpraktijken en andere verwijzers, instanties en behandelaars waarmee op voorhand geen schriftelijke samenwerking is vastgelegd.
Mijn praktijk heeft geen vaste waarnemer, maar meestal is de psychologenpraktijk van collega’s
T. van Eijden en H. van Engen bereid mijn waarneming te doen bij mijn afwezigheid, door bijvoorbeeld ziekte en vakantie.
Klachtenprocedure
Als u ten tijde van de behandeling vragen of klachten over de behandeling heeft kunt u die met mij bespreken. Ik zal uw klacht serieus nemen en zal samen met u zoeken naar een oplossing. Mocht u van mening zijn dat er onvoldoende gehoor gegeven wordt aan uw klachten, dan kunt u een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van de beroepsvereniging, de LVVP of het NIP.