Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden Format 4.0
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
- Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: P SCHOTANUS
BIG-registraties: 69057727225
Overige kwalificaties: GZ Psycholoog, EMDR practitioner en Eerstelijnspsycholoog NIP
Basisopleiding: Psychologie
AGB-code persoonlijk: 94000256
Praktijk informatie 1
Naam Praktijk of Handelsnaam: Psychologen Praktijk Schotanus
E-mailadres: petaschotanus@xxxxxx
KvK nummer: 34343982
Website: www.psychologenpraktijkschotanus.nl
AGB-code praktijk: 94001984
1b. Werkt u op meer dan één locatie, geef dan de locaties en adresgegevens
hieronder in:
Oostelijke Handelskade 140, 1019BP, Amsterdam
Cruquiusweg 32, 1019DG, Amsterdam - Biedt zorg aan in
Er is sprake van een overgangssituatie daarbij we zowel werken met een onderscheid in
generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz als een indeling naar settings van het
Zorgprestatiemodel. In de toekomst zal het eerste onderscheid komen te vervallen.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de generalistische basis-ggz
2b. Biedt zorg aan in setting 1 en vult de voorwaarden ten aanzien van de indicerende en
coördinerende rol als volgt in:
Elk jaar bespreek ik een minimum aantal indicatiestellingen met collega’s tijdens onze intervisie,
hierop word ik elke vijf jaar getoetst tijdens de LVVP visitatie. - Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
In mijn praktijk wordt hulp geboden aan volwassenen met uiteenlopende psychische klachten en
problemen. In de behandeling worden diverse methoden geïntegreerd zoals cognitieve
gedragstherapie en EMDR. Klachtgebieden zijn o.a. stemmingsproblemen (depressie en angst),
trauma/PTSS, identiteitsproblemen (negatief zelfbeeld), burn-out/overspannenheid, somatoforme
stoornissen.
3b. Cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Angststoornissen
Depressieve stemmingsstoornissen
Trauma en stress gerelateerde stoornissen - Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Regiebehandelaar 1
Naam: Peta Schotanus
BIG-registratienummer: 69057727225 - Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
Verpleegkundig specialisten
Anders: Lichaamsgerichte therapeuten zoals haptotherapeuten, cesartherapeuten en
fysiotherapeuten.
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Huisartsenpraktijk de Oostkaap, Huisarts L. Klip. BIG-nummer 19066182501
Huisartsenpraktij kAzartplein, Huisarts N. Janning, BIG-nummer 39028031401 en S. Koot, BIG-
nummer 39915266901
Psychotherapie praktijk Frederiksplein, Psychotherapeut G. Fuge, BIG-nummer 19051827716
Psychotherapeut A. Smilde, BIG-nummer 79919305216
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ik maak gebruik van mijn professionele netwerk, mits de patient daarvoor toestemming geeft, voor
consultatie, verwijzing, overleg en medicatie.
5d. Cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, ggz-crisisdienst of voor fysieke aspecten huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp):
Ik kan geen crisisopvang bieden gedurende avond/nacht/weekend: cliënten kunnen daarvoor terecht
bij de huisartsenposten en de ggz- crisisdienst. Waarnodig wijs ik cliënten op deze mogelijkheid en
maak ik afspraken met hen en hun huisarts om deze hulp in mogelijke crisissituaties in te schakelen.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: per individueel geval schakel ik de desbetreffende huisarts in en overleggen we samen
wat de beste optie is indien er sprake is van een crisis. Dit komt niet structureel voor en daarom is
het niet nodig om specifieke afspraken hieromtrent te maken. Als het nodig is zijn er korte lijnen voor overleg.
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Mw. T. van Eijden, GZ psycholoog, AGB code 94000246
Mw. H. van Engen, GZ psycholoog, AGB code 94000686
Dhr. C. Bentinck, GZ psycholoog, AGB code 94007964
Mw. G. Fuge, Psychotherapeut, BIG-nummer 19051827716
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Wij komen minimaal 6 maal per jaar samen, werken met een agenda en aanwezigheidslijst en maken
een verslag van de intervisiebijeenkomst. We bespreken casuïstiek en reflecteren op ons eigen
handelen aan de hand van het bespreken van indicatieformulieren. Reflectie op basis van
beschikbare gegevens over onze praktijkvoering en kwaliteitsstandaarden. - Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Ja
Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars:
http://www.psychologenpraktijkschotanus.nl/html/page_vergoe_verder_info.html - Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
http://www.psychologenpraktijkschotanus.nl/html/page_vergoe_verder_info.html - Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging:
Intervisie
Visitatie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
www.EMDR.nl https://www.lvvp.info/kwaliteitsbeleid/index.html
Organisatie van de zorg - Klachten- en geschillenregeling
Mijn cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij
(naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Een LVVP klachtenfunctionaris van Klacht&Company. Deze is bereikbaar per mail via:
LVVP@klachtencompany.nl, per telefoon via 088-2341606 of per aangetekende post via
postbus 3106
2601 DC Delft
Bij voorkeur sturen patiënten die een klacht hebben het klachtenformulier per mail aan:
Klachtencompany.
Link naar website:
https://www.lvvp./info/voor-clienten/hoe-te-handelen-bijklachten-over-de-behandelaar/. - Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
PsychologenpraktijkVanEngenVanEijden
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het zorgproces – het traject dat de cliënt in de praktijk doorloopt - Wachttijd voor intake en behandeling
Cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling en begeleiding via deze link
of document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling:
http://www.psychologenpraktijkschotanus.nl/index.html - Aanmelding en intake/probleemanalyse
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de cliënt):
Cliënten kunnen zich via mijn website, per beveiligde e-mail (Zivver), aanmelden bij mijn praktijk, Op
het tabblad Contact kan een veilig bericht verzonden worden.
Op mijn website staan ook de actuele wachttijden.
Mocht ik een wachtlijst hebben dan plaats ik cliënt, indien deze dat wenst en kan wachten, daarop.
Mocht dat niet zo zijn dan verwijs ik naar een collega in de buurt of terug naar de huisarts.
De intake en verdere behandeling en alle communicatie over de behandeling wordt door mijzelf
gedaan.
12b. Ik verwijs de cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of
terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de cliënt:
Ja - Behandeling en begeleiding
13a. De cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam
en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de cliënt en –indien van toepassing en met
toestemming van de cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling en begeleiding. Ik
doe dat als volgt:
Aan het begin van elk consult wordt, als vast onderdeel van het gesprek, besproken hoe de
behandeling verloopt, of er onduidelijkheden of vragen zijn.
De HONOS wordt afgenomen.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Er zijn regelmatig voortgangsbesprekingen, er wordt geëvalueerd aan de hand van het behandelplan, zo nodig wordt het behandelplan bijgesteld.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de cliënt (en eventueel zijn naasten en/of
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Ik evalueer regelmatig mondeling als vast onderdeel in het gesprek, de voortgang, doelmatigheid en
effectiviteit van de behandeling.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Ik vraag regelmatig, mondeling, als vast onderdeel in het gesprek, hoe tevreden mijn cliënten zijn
over de behandeling. Bij afronding wordt de CQI afgenomen en besproken. - Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en
begeleiding en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de regiebehandelaar in kennis gesteld middels een
afrondingsbrief, tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
Omgang met cliëntgegevens - Omgang met cliëntgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling
betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn
zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: P. Schotanus
Plaats: Amsterdam
Datum: 24-09-2025
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja